Naar de essentie van leren in De MET leerhubs

Hoe kunnen we de huidige grote uitdagingen – klimaat, oorlog, migratie, vergrijzing, gezondheid – het hoofd bieden? Wat is een passend antwoord op de gevolgen van onder meer de Covid-19 pandemie en de digitale en groene transities? Het louter oplappen of verbouwen van bestaande structuren volstaat niet. In 2018 gingen de departementen Onderwijs en Vorming en Werk en Sociale Economie – vanuit Visie2050 – op zoek naar manieren om leven, leren en werken op een nieuwe leest te schoeien. Ook 9 transitie-experimenten gingen met steun van het ESF van start. De projecten brengen radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk om er van te kunnen leren. Elk project vertrok vanuit een droom. De MET voerde één van deze projecten uit.

Op 4 april 2022 interviewden we Elke Geuens, Griet Mertens en Helga Schepers van ‘Naar de essentie van leren’ (De Met Leerhubs). Hieronder lezen jullie over dromen, uitdagingen, lessen en nog veel meer over dit project.

Dit interview maakt deel uit van het project ‘Lang leven leren’, een website waarop doeners, denkers en dromers uitgenodigd worden om eigen kleine en grote voorbeelden te delen die een omslag kunnen maken in de manier waarop we leven, leren en werken.

Initiatiefnemers De MET & CEGO
Locatie Leuven, Sint-Katelijne-Waver en Tielt-Winge
Contact

info@demet.eu
Elke Geuens
zakelijk coördinator
0456/38 55 58

DE MET, leerhubs voor middelbare scholieren

“De MET gaat samen met lerende jongeren op zoek naar een gepersonaliseerde leerrouteOver ‘meester zijn van je eigen leerweg’ lees je hier.. Dat leren is netwerkleren, leren binnen en buiten school en hybride leren. De jongeren krijgen geen standaardroute aangeboden, maar ontwikkelen samen met hun leercoach een eigen pad. Hierdoor stijgt hun betrokkenheid, is de leerwinst hoger, de diversiteit groter en bereikt men samen resultaten die relevant zijn voor de samenleving in al zijn facetten. Leren beperkt zich niet meer tot de school of de schooltijd, maar gaat levenslang door.Over leren binnen en buiten schoolmuren, lees je meer bij ‘wendbare ruimte voor leren’.” Zo omschrijft De MET zich op haar website. We spraken met Elke Geuens, Griet Mertens en Helga Schepers over de uitdagingen en de droom die aan hun ESF-transitieproject ten grondslag lag, de realisaties en successen, de geleerde lessen en hoe zij de toekomst zien.

Wat anderen zeggen over DE MET

“De MET is de stille kracht van het ESF-programma. Altijd daar en altijd iets zinnigs te zeggen. Dat mag vooral in het zonnetje worden gezet. Ze verdienen vooral bewondering voor concrete en tastbare resultaten zoals de Voortgangsmonitor die velen kan inspireren. De MET laat zien hoe nieuwe ideeën over gedeeld leiderschap en collectief leren ook daadwerkelijk geïnstitutionaliseerd kunnen worden in protocollen, kaders, monitors, enzovoort.”

– Gijs Dierckx, onderzoeker en adviseur bij Drift

“De manier van werken van De MET en vooral het gedeelde leiderschap en engagement met ouders leunt aan bij internationale bewegingen waarin ouders en gezinnen hun relatie met de school, opvoeding, positie in de maatschappij herdenken en hertekenen (bv. Parentrepeneurs). Het leiderschapsmodel van De MET is inspirerend maar blijft wel uitdagend! Zeker iets om verder door te werken in de toekomst.”

– Caroline Godts – doorbraakarchitect bij Tweeperenboom

Negen transitie-experimenten verkregen vanuit het Europese Sociaal Fonds financiering en ondersteuning.