maakleerplek

De samenwerking

maakleerplek

Hoe liep de samenwerking met bedrijven en andere organisaties? Wat leerde je van de andere projecten en/of de begeleiding ervan?

Ruth Wouters: Tweeperenboom heeft ons op cruciale momenten mee begeleid, bijvoorbeeld bij een bemiddelingsoefening waarbij we een tijdlijn gemaakt hebben met verschillende actoren, partners, initiators. Dat was heel verhelderend, louterend ook voor een aantal mensen… Dus dat vond ik zeker wel een meerwaarde. Maar op het vlak van actie-onderzoek, processen documenteren, en cours de route empirisch materiaal verzamelen van projecten om daar een analyse of een synthese uit te halen, had ik wel wat meer verwacht. Wij hebben dat nu zelf intuïtief gedaan, maar meer aansturing of begeleiding was op dat vlak wel welkom geweest.

maakleerplek

Sarah Martens: Het collectief van alle ESF-transitieprojecten had meer ingezet kunnen worden om de analyse te maken. We hebben het daar wel over gehad. Mede omdat dit online moest gebeuren, is er minder uitgekomen dan gehoopt. Bijvoorbeeld over governance zaten we toch wel met heel wat vragen. Hoe pak je zoiets aan? De antwoorden bleven daar toch wel wat uit. We hebben uiteindelijk nog altijd weinig zicht op waar de andere projecten mee bezig zijn, wat hun ervaring daarmee is. Maar nogmaals: corona heeft daar ook veel mee te maken.

Negen transitie-experimenten verkregen vanuit het Europese Sociaal Fonds financiering en ondersteuning.