SyntraPXL – T2 Campus
De toekomst
Waar kijk je nog het meest naar uit?
Wouter Steegmans: In de toekomst willen we verder werken aan de integratie tussen het zichtbaar maken en installeren van een leercultuur in organisaties enerzijds, en anderzijds het modulaire aanbod koppelen aan specifieke leerbehoeften in die (lerende) organisaties. Die ‘lerende organisatie’ maakt ook voortdurend nieuwe leernoden en -behoeften zichtbaar waar wij als vormingsinstelling moeten kunnen aan aanhaken. Een leercultuur is trouwens noodzakelijk willen we überhaupt tot levenslang leren komen.
Marjoleine Drieskens: Leren moet dus in allerlei vormen leven in een organisatie, waarvan het formele aanbod een onderdeel kan zijn. Op die manier kan een leercultuur heel goed aansluiten bij ons flexibele aanbod. Alle inzichten vanuit het transitiedenken, beginnen steeds meer te landen. Modulair gaan werken betekent een hele omslag (en andere mindset) op heel veel niveaus in onze organisatie.Meer over ‘meester over je eigen leerweg’ lees je hier Dat heeft tijd nodig, niet enkele maanden, maar nog enkele jaren.
Marjoleine Drieskens: Inderdaad, de leerarchitect neemt je levenslang mee en kijkt steeds weer waar er nieuwe kansen zijn, waar je misschien tegenaan loopt, wat je leervoorkeuren zijn, wat je ermee wil bereiken, wat je doel is. Want uiteindelijk is leren een middel om ergens te geraken, niet een doel op zich.
De leerarchitect gaat je ondersteunen om te kijken wat je volgende stap kan zijn. Want – zeker in organisaties – is opleiding en training niet altijd de juiste keuze. Misschien moet er gewerkt worden aan een feedback-cultuur, of om de aanwezige kennis die er al is beter te consolideren en distribueren. De leerarchitect is de spin in het web, gekoppeld aan ons modulaire aanbod, maar die ook verder kijkt. Uiteindelijk gaat het over die feedback loop, de interne context en externe context dichter bij elkaar brengen om te komen tot levenslang leren. Die loop zit ook in de tekening verwerkt. Onderaan zie je het vliegwiel. Dat moet continu blijven draaien. Misschien heb je daarvoor hulp nodig van een leerarchitect om het op gang te krijgen, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je door kleine succeservaringen aan elkaar te rijgen met de juiste begeleiding uiteindelijk regisseur van je eigen leren wordt. Zo vind je zelf je weg naar de juiste oplossing bij SyntraPXL, of bij andere spelers die onderdeel zijn van het leereco-systeem.
Wouter Steegmans: De leerarchitect houdt inderdaad dat vliegwiel mee in beweging tot mensen echte self-directed learners worden en van een fixed mindset meer naar die growth mindset zijn gegaan. Wat en hoe zo’n leerarchitect dan precies moet doen – of niet moet doen – daar werken we volop aan.