Konekt – Hotspots voor talent
De realiteit
Op het vlak van onderwijs
Wat hebben jullie bereikt? Zijn jullie initiële uitgangspunten veranderd en waarom? Waar of hoe hebben jullie moeten bijsturen?
Reflexief monitor Evelien Neirynck: Ons uitgangspunt was om het talent-denken en het ervaringsgericht leren te introduceren in de scholen, met als einddoel dat niet iedere leerling hetzelfde leerparcours zou moeten volgen.Talentdenken als drijfveer om gepersonaliseerde leerwegen te ontwerpen. Lees er hier meer over.. En we wilden ook een brug leggen naar de arbeidsmarkt waar het talent-denken dan ook in die context kon verdergezet worden. Wij zagen in een leerhub leerlingen, al dan niet met een beperking, al echt werken aan realistische opdrachten samen met mensen uit het bedrijfsleven, onder begeleiding van een leerkracht en met een ruime inbreng van andere betrokkenen, niet in de laatste plaats de ouders. Onze strategie was om daarvoor in elke school, volgens de principes van human centered design en co-creatie, een design-team op te starten met vertegenwoordigers uit de vele lagen waaruit een school en het netwerk rond de school (buurt, bedrijven, buurman, jeugdorganisaties, …) bestaat.Hoe organiseer je het nieuwe leren, leven & werken? Daar is een design-team een voorbeeld van. samen organiseren voor transitie.
Projectleider Katrien Debaets: De eerste grote uitdaging was om scholen te vinden die mee in zo’n traject wilden stappen. Dat hebben we misschien wel wat onderschat. In september 2020 konden we toch in drie scholen aan een traject beginnen waarbij we 2 fysieke leerhubs wilden opzetten. Het gaat over een traject met de secundaire Steinerschool in Brugge, samen met BuSO Ravelijn. En er is een traject in Campus Kompas van de GO! middenschool in Wetteren. Achteraf beseften we dat we in de scholen eerst echt als een grote buitenstaander werden ervaren. We werden gezien als niet-experten in onderwijs, wat ook – ten dele – zo is. Wij dachten dat dit geen probleem zou mogen zijn want zo konden we met een frisse blik kijken naar de dingen die er zijn. Wij weten natuurlijk wel dat er in het onderwijs eindtermen moeten worden behaald, maar we zitten er niet tot over onze oren in en zijn ons minder bewust van wat dit praktisch allemaal betekent.
Projectmedewerker Femke Houbrechts: Met verschillende sleutelfiguren wilden we eerst zoeken naar een gemeenschappelijk doel, visie en taal. In ons idee was een design-team een hele diverse groep met directieleden, leerkrachten, maar ook ouders, leerlingen, ondernemers… Iedereen eigenlijk die de onderwijscontext vormgeeft. Maar die diversiteit in zo’n team krijgen, bleek weer een grote uitdaging. Om nog te zwijgen over het bepalen van het mandaat dat deze groep zou krijgen om in de school aan verandering te werken. Het team in Brugge bestond uiteindelijk uit de directie, twee leerkrachten en twee leerlingen en één ouder van elke school. Het design-team van Wetteren bestond bij de start uit de directie en tien leerkrachten. Dat is geëvolueerd naar directie, tee leerkrachten van uiteenlopende opleidingen en jaren, iemand met een coachingsrol, een beleidsmedewerker en iemand van het plaatselijk kapsalon. Omdat we kozen voor co-creatie als principe legden we deze teams niet zelf een duidelijk afgelijnd idee voor van hoe zo’n leerhub er zou moeten uitzien.Co-creëren als werkingsprincipe? Lees meer bij samen organiseren voor transitie.
“Een overkoepelend ontwikkelteam met directies en medewerkers van de scholen, experten uit arbeid en onderwijs, mensen met een beperking en ook ouders dachten mee na over een prototype van een inclusieve leerhub om te testen in de scholen.”
In Wetteren haakten we in aan hun idee om coachingmomenten te voorzien voor elke leerling om het leerproces mee te begeleiden. Dit in combinatie met een wil om te innoveren, leerlingen sterk te motiveren om te leren en de nood aan individuele leerpaden, maakte dat we een ingang vonden voor ons project. Maar het heeft wel even geduurd voor we tot op dat punt waren. De leer- en coachinggesprekken die we voerden met verschillende betrokkenen bleken daarbij een sterke ijsbreker. De aspecten ‘relatie’ en ‘mandaat’ bleken hier belangrijker dan voorheen ingeschat.
“Een overkoepelend ontwikkelteam met directies en medewerkers van de scholen, experten uit arbeid en onderwijs, mensen met een beperking en ook ouders dachten mee na over een prototype van een inclusieve leerhub om te testen in de scholen.”
Katrien Debaets: Nog een voorbeeld van zo’n quick-win zagen we in BuSO Ravelijn. De directeur wilde daar ook de principes van de growth mindset in de praktijk brengen.Een growth mindset staat voor een dynamische kijk op intelligentie. Het maakt deel uit van een inclusieve manier van denken en werken. Vanuit het project verzorgden we daarover een aantal workshops. Daaruit kwam voort dat bijvoorbeeld de stages meer gebaseerd werden op de ambities van hun leerlingen. In Wetteren hebben we met het team aan talent-denken gewerkt. In workshops konden de leerkrachten zelf ervaren hoe het is als je vanuit je eigen talenten mag werken en als je verschillende talenten in een team samenbrengt. Zo ervaarden ze de basisprincipes die ze daarna ook in hun werk met leerlingen konden toepassen. Daar waren ze heel enthousiast over.
Evelien Neyrinck: Op dat enthousiasme borduurden we voort om samen na te denken hoe we dit nu konden duurzaam maken. Begin juli 2021 organiseerden we daarvoor een synthesedag. Vanuit onze geleerde lessen distilleerden we vier scenario’s voor een leerhub die we voorstelden aan de scholen. We zagen twee bepalende assen voor een inclusieve leerhub:
- LEREN in de school versus LEREN in de samenleving
- EVALUEREN gemeenschappelijk versus EVALUEREN op maat
- Leren in de school / Evaluatie op maat
- Leren in de samenleving / Evaluatie op maat
- Leren in de school / Gemeenschappelijke evaluatie
- Leren in de samenleving / Gemeenschappelijke evaluatie
Afhankelijk van waar een school zich wil positioneren, kunnen andere accenten worden gelegd.
Femke Houbrechts: We maakten die verschillende scenario’s heel concreet. We stelden het bijna als een stripverhaal voor, heel filmisch. Bijvoorbeeld: als een leerling aankomt op school, wat doet hij/zij/x dan? Waar gaat ze naartoe? Wie komt ze tegen? Bij de evaluatie: met wie heeft hij een gesprek? Op welke plaats gebeurt dat gesprek? Deze matrix werd ons inspiratiemodel voor een aantal toekomstbeelden die verschillende types inclusieve leerhubs voorstellen in zijn extreme variant. Die uitersten waren erg inspirerend om te laten zien hoe ver je kunt gaan. Afhankelijk van waar men zich als school wil positioneren, kunnen andere accenten worden gelegd.
“We maakten de verschillende scenario’s voor een leerhub heel concreet. We stelden het bijna als een stripverhaal voor, heel filmisch.”
– Femke Houbrechts
“We organiseerden kleine activiteiten waar iedereen snel de voordelen van zag. Iedereen was daar enthousiast over en zo verbeterde de relatie met de scholen aanzienlijk. Van daaruit brachten we ook onze onderliggende visie geleidelijk binnen in de scholen.”
– Femke Houbrechts
Op het vlak van werk
Katrien Debaets: In de ideale wereld gingen we ook arbeidsactoren in de leerhub brengen. Maar door corona was het al heel snel duidelijk dat dit geen optie was. Als alternatief hebben we dan wel samen met VDAB, GTB en het departement Werk en Sociale Economie een netwerk opgezet om te gaan kijken hoe we op een andere manier naar werk kunnen kijken. Onze focus lag daar echt op de groep van mensen met een beperking. Daar is Disruptief Inclusief uit voortgekomen. Samen met werkgevers, mensen met een beperking én hun netwerk willen we alle drempels, noden, onduidelijkheden en ambities in kaart brengen om uiteindelijk de heersende mindset te veranderen en mensen met een beperking ook betaald aan het werk te krijgen.Meer over inclusief werken lees je hier.. Want ook zij worden graag erkend en beloond voor hun werk. Disruptief Inclusief werd door het InnovatieNetwerk Overheid verkozen als een van de vijf innovatieve projecten die Vlaanderen een warm hart toedraagt.
Wij werken nu samen met alle partners aan een website waar mensen met een beperking op een toegankelijke manier informatie vinden over hun rechten om te werken. Want daar zijn heel veel misverstanden over. Verder willen alle partners ook stappen zetten om alle goede bedoelingen die er zijn in de praktijk om te zetten. Bij Konekt bijvoorbeeld is Kurt Vanhauwaert nu deel van ons team als trainer-consultant. We werken ook met dagcontracten voor mensen met een verstandelijke beperking. We willen dus stappen verder zetten, voorbij het vrijwilligerswerk. Zo willen we zelf het goede voorbeeld geven aan andere ondernemers. We hadden gehoopt dat we al echt verandering zouden kunnen brengen in de rekrutering. Maar daar zijn we er nog niet helemaal. Er lopen al wel een aantal test-cases.