LAB – De toekomst is lerend
Hoe kunnen we de huidige grote uitdagingen – klimaat, oorlog, migratie, vergrijzing, gezondheid – het hoofd bieden? Wat is een passend antwoord op de gevolgen van onder meer de Covid-19 pandemie en de digitale en groene transities? Het louter oplappen of verbouwen van bestaande structuren volstaat niet. In 2018 gingen de departementen Onderwijs en Vorming en Werk en Sociale Economie – vanuit Visie2050 – op zoek naar manieren om leven, leren en werken op een nieuwe leest te schoeien. Ook 9 transitie-experimenten gingen met steun van het ESF van start. De projecten brengen radicaal nieuwe ideeën over leven, leren en werken in de praktijk om er van te kunnen leren. Elk project vertrok vanuit een droom. LAB Gedreven onderwijs voerde één van deze projecten uit.
Op 9 maart 2022 interviewden we Kristien Bruggeman van ‘De toekomst is lerend’ (LAB Gedreven Onderwijs). Hieronder lezen jullie over dromen, uitdagingen, lessen en nog veel meer over dit project.
Dit interview maakt deel uit van het project ‘Lang leven leren’, een website waarop doeners, denkers en dromers uitgenodigd worden om eigen kleine en grote voorbeelden te delen die een omslag kunnen maken in de manier waarop we leven, leren en werken.
Initiatiefnemers | LAB Academy LAB Gedreven onderwijs |
Locatie | LAB Gedreven onderwijs Kuitegemstraat 27 2890 Sint-Amands |
Contact |
Kristien Bruggeman |
LAB: Goesting geven om te blijven leren
Voor LAB is de toekomst lerend. LAB maakt jongeren al vroeg kundig in het ontdekken van hun eigen leerstijl, leerstrategieën en – vooral – goesting om te leren! LAB biedt lerenden tot 16 jaar een doorgedreven basisvorming. Vanaf 16 jaar voeren ze zelf de regie over hun eigen leertraject, in interactie met het hoger onderwijs en het bedrijfsleven. Zowel scholen als bedrijven worden lerende organisaties. Dit biedt de beste kans op levenslang leren met goesting.Hoe dragen Gepersonaliseerde Leerwegen bij tot ‘leren met goesting’? Lees hier meer. In de toekomst kan en mag iedereen persoonlijk meesterschap ontwikkelen.
We hadden een gesprek met Kristien Bruggeman, een van de drijvende krachten achter LAB. Kristien is onderwijswetenschapper en verbonden aan de Universiteit Antwerpen en aan Agoria, de sectorfederatie van de hoogtechnologische industrie. Ze begeleidt een gedreven team leerkrachten bij het implementeren van het LAB-model en ze wordt daarbij ondersteund door Nele Van Oosten als graadscoach. Om de projecten en leertrajecten van hun leerlingen levensecht te maken, zoekt het team naar aansluiting met de academische en bedrijfswereld, betrekken ze externe experten bij onderzoeksprojecten en jury’s en organiseren ze interactieve bedrijfsbezoeken en stages.
We spraken met Kristien over de uitdagingen en de droom die aan hun ESF transitieproject ten grondslag lag, de realisaties en successen, de geleerde lessen en de toekomst.
Wat anderen zeggen over LAB
“Het ESF-transitieproject van LAB laat de kansen en opportuniteiten zien wanneer je vanaf een blanke pagina iets nieuws begint. Het is een echt radicaal transitie-experiment – met natuurlijk ook alle uitdagingen van dien en de onzekerheid of alle ambities kunnen worden waargemaakt. Wat ik vooral onthoud van dit project is de zoektocht naar hoe je sociocratie in de praktijk kan brengen, zonder dat je je eigen mensen overvraagt. Ik moet ook wel denken aan hoe LAB mooi laat zien hoe je een ruimte anders kunt inrichten, wanneer je van nul kunt beginnen of hoe ze omgaan met de growth mindset en horizontale autoriteit. Dit alles biedt volgens mij veel kansen om een echte transitie mogelijk te maken.”
– Gijs Dierckx, onderzoeker en adviseur bij Drift
“LAB toont bij uitstek hoe leren anders kan. Radicaal genoeg om mensen uit hun comfortzones en vastgeroeste paden te halen. Veilig genoeg om te proberen. LAB gaat voor mij ook heel erg over hoe je gepersonaliseerde leerwegen in de praktijk kan brengen. Maar evengoed over de cruciale rol van de leraar/coach op zo’n traject.”
– Caroline Godts – doorbraakarchitect bij Tweeperenboom