DE MET

De samenwerking

De Met

Hoe liep de samenwerking met bedrijven en andere organisaties? Wat leerde je van de andere projecten en/of de begeleiding ervan?

Elke Geuens: We werken samen op verschillende vlakken. Leervragen van leerlingen worden aangegrepen om input van experten te zoeken, om masterclasses te organiseren met experten uit diverse sectoren en om structurele samenwerkingen uit te bouwen. We zoeken samenwerking met organisaties in verschillende leergebieden, zoals bijvoorbeeld STEM en kunsten, met het oog op de uitbouw van onze ‘leerhubs op locatie’ in de stad.School ‘maak’ je ook buiten de schoolmuren. Meer daarover lees je bij ‘wendbare ruimte voor leren’. Je hebt naast wat we doen met de kernen, ook de challenges en de focussen waar leerlingen connectie maken met experten vanuit het ‘echte leven’. Bijvoorbeeld met ReUsed werkten onze leerlingen samen om onze stoeltjes te maken. Zo hebben we verschillende ouders, organisaties maar ook externen die inspiratiesessies of ateliers komen geven, bijvoorbeeld tijdens de STEM-week. We doen interviews en tijdens meeloopmomenten wordt kennis tussen onze leerlingen en experten gedeeld. De coaches nemen de coördinatie daarvan op zich.

De MET

Enkele voorbeelden:

  • ReUsed rond circulaire economie
  • Prof. Verstraelen’s (KULeuven) wekelijks wiskundeclubje
  • student (KULeuven) met Chinese lessen
  • Journalist Bram Callens (VRT) rond helder schrijven
  • Tine Brems rond maakleerplek
  • Dr. Robert Oonk (AZ Sint-Maarten) over Covid-19
  • student Jip Helsen (De Ring) met een wetenschapslabo
  • Stef Cuisinier (freelance agile coach) over programmeren en drones
  • Animaux Speciaux (Leuven) voor enkele proefdagen
  • Jan Courtois (zelfstandig ingenieur) met een STEM-labo
  • Fietslab voor een inleefstage rond fietstechniek
  • Lichtkunstenaar in het kader van een challenge over licht.
  • Een dag meelopen met een professionele fotograaf.
  • Samenwerking met het departement chemie van de KULeuven voor de organisatie van labo’s, chemie
  • We bouwen aan een lerend netwerk, heel actief in samenwerking met De Arena, De Wingerd, SOM Leuven, Leuven Mindgate, Thomas More Hogeschool, Stem Academie en nog veel meer.
Negen transitie-experimenten verkregen vanuit het Europese Sociaal Fonds financiering en ondersteuning.