Buurt in de campus, campus in de buurt
In het kort

Een hogeschoolcampus behoort tot de publieke ruimte en speelt een cruciale rol in het grootstedelijke leven en de opwaardering van buurt en stad. De campus is een unieke ruimte geworden waar hoger onderwijs in contact komt met bedrijven, met organisaties, met scholen en met stedelijke en andere overheden, maar ook, en misschien zelfs vooral, met de lokale en superdiverse gemeenschap. Er is echt iemand nodig die tijd en ruimte krijgt om de contacten met de buurt te onderhouden en samenwerking mogelijk te maken.De Buurtcampus is bij uitstek een voorbeeld van flexibel, gedeeld en wendbaar ruimtegebruik. Lees hier meer. We spraken hier over met projectleider Maaike Mottart, projectmedewerker en docent An Keppens en reflexieve monitor Elise Burny.

Projectleider Maaike Mottart
“De teamleden brengen hun expertise, ervaring en interesse in in het project. Ons team groeide organisch en wisselde een aantal keer van samenstelling als gevolg van structurele verschuivingen in de hogeschool. De nieuwe leden verlegden soms accenten of bewandelden andere paden.”Wisselende coalities zijn een onderdeel van een nieuw governancemodel. Lees hier meer.
Docent An Keppens
“Vanuit mijn rol als docent in de opleiding Sociaal werk in het project kon ik de wijken intrekken, met de buurt en met organisaties gaan praten, met studenten… Ik vind het bijzonder belangrijk om bij alles wat ik doe onze studenten te betrekken en dat heb ik tot nu toe dan ook altijd gedaan.”
Reflexieve monitor Elise Burny
“We leiden onze studenten op in en met de buurt. Dit vraagt om samenwerking tussen docenten en de actoren in de buurt. Onze studenten zetten zich in voor de buurt. Op die manier dragen ze er aan bij, terwijl ze zelf leren op professioneel, persoonlijk en maatschappelijk vlak.”
