Buurt in de campus, campus in de buurt
De uitdaging
Wat was de uitdaging om het project op te starten? Wat ervaarden jullie als een probleem? Waarom wilden jullie dit project doen?
Initiatiefnemer Dries Vanacker: We stelden vast dat onze campussen, na de lesuren vanaf 7 uur ’s avonds ongeveer, op slot gaan, ook tijdens de zomervakantie en de kleinere vakanties en feestdagen. Dat betekent een enorm potentieel aan infrastructuur dat leegstaat terwijl er organisaties en buurtbewoners zijn die daar echt naar op zoek zijn voor hun werking.Gedeeld ruimtegebruik? Hier vind je meer achtergrond. We zagen ook dat het hoger onderwijs zich voornamelijk toelegt op lineaire trajecten van 180 studiepunten die leiden naar een bachelordiploma. Maar er zijn ook heel veel jongeren en anderen die niet op zoek zijn naar zo’n volledig traject, maar eerder naar een specifieke set van competenties.Over gepersonaliseerde leerwegen lees je hier meer. Je kan je dan inschrijven voor een creditcontract maar niet voor die heel concrete competenties waar je op wil inzetten. We merkten ook dat onze campus, onze campusbewoners, studenten en docenten beschikken over heel veel vaardigheden.Denken in termen van talenten, en niet van beperkingen. Ook dat maakt deel uit van gepersonaliseerde leerwegen.
Ook in de buurt en bij de buurtbewoners zit veel talent en vaardigheden. Dat wordt eigenlijk niet zichtbaar gemaakt. We wilden op zoek gaan naar manieren om die beide met elkaar te linken, zodat de buurtbewoners iets kunnen betekenen voor de campusbewoners, maar dat ook de campusbewoners en docenten en studenten meer zichtbaar kunnen zijn en meer gebruik kunnen maken van de kansen die de stad biedt.
Van/naar model
Voor het ESF-project dachten de aanvragers na over een ‘van/naar-model’ voor leven, leren en werken dat ze in hun project wilden realiseren. Dit is het ‘van/naar-model’ van BICCIB:
- VAN campus voor studenten, docenten en werkveld NAAR open leerhub voor studenten, docenten, werkveld én de buurt
- VAN campus op zichzelf NAAR campus verknoopt met het lokale ecosysteem
- VAN gesloten campus na de werkuren NAAR bruisende toegankelijke campus 24/7
- VAN campus voor formeel hoger onderwijs in functie van het behalen van een diploma NAAR de campus als ontmoetingsplek voor formeel en informeel leren, niet alleen in functie van het behalen van een diploma, maar ook in functie van professionele en maatschappelijke noden Ook informele erkenning van het geleerde heeft waarde. Meer daarover lees je bij gepersonaliseerde leerwegen.
- VAN opleiden in een leslokaal NAAR opleiden in en met de buurt (community service learning).